CLAIM MENEDZSMENT
A claim alatt a megrendelő vagy a vállalkozó olyan követelését értjük, ami az eredeti projektmegbízástól való eltérés következménye. Ezek az eltérések a befejezési határidő (Megvalósítás Időtartamának), a vállalkozói díj (Szerződéses Ár) és/vagy a létrehozandó mű (Létesítmény) módosításából állhatnak elő.
A claim magyarul utólagos követelésként, igényként fordítható le, tehát a claim management magyarul követelésmenedzselést, konfliktus- és követeléskezelést jelent. Ez utóbbi magyar megfogalmazás azonban megtévesztő lehet, mert „követeléskezelés” alatt a legtöbben a pénz-, követelés- vagy adóbehajtást, vagy a faktoringot értik.
A FIDIC angol nyelvű eredeti szerződésmintákban alkalmazott „claim” kifejezés a magyar változatokban „követelésként” jelenik meg, amely igény többletköltség megtérítésére vagy időtartam meghosszabbításra vonatkozik. A FIDIC szerződésminták egyértelműen rögzítik a Claim/Követelés esetében szükséges teendőket, amelyek kötelezettségek jogvesztő határidőket, tartalmi és formai előírásokat is jelentenek.
A „Sárga Könyvben” pl. 16 konkrétan megnevezett esemény, körülmény szerepel, amelyek esetében a Követelések szerinti eljárásrend alkalmazandó, ellenkező esetben vállalkozó adott esetben nem lesz jogosult a többletköltségei megtérítésére és/vagy az időtartam meghosszabbítására. Ezért nagyon fontos, hogy a vállalkozó a megadott 28 napos jogvesztő értesítési határidőn belül felismerje, hogy fennáll, bekövetkezett egy Követelést kiváltó körülmény vagy esemény és erről az előírt rendben értesítse Mérnököt és megrendelőt. Ez azonban csak abban az esetben lehetséges, ha a munkaterületen vagy a szervezeten belül közvetlenül egy munkatárs azzal van megbízva, hogy naponta figyelje, van-e alapja egy követelésnek.
KONFLIKTUSKEZELÉS ÉS JOGI BEAVATKOZÁS
Ne akkor lépjen amikor már a jogvesztő határidőket lekéste!
A mi munkánk legfontosabb, legjelentősebb részét a claimek elvi alátámasztása, megalapozása adja, e területhez tartozik:
- pótmunkák, Váloztatások és Követelések (claimek) szerződéses alátámasztása, megalapozása;
- claimek nyilvántartása, kidolgozása, javaslattétel a jogos többletköltségek körére, mértékére és a többletköltségek érvényesítésének elősegítése;
- vállalkozói kockázatok és lehetőségek megelőzési célkitűzések és fejlesztések; a claim stratégia közlésének és végrehajtásának támogatása;
- kötbér-fenyegetettség esetén a vállalkozó felróható magatartásának hiányát bizonyítandó tények felkutatása, elemzése és a befejezési határidő (Megvalósítás Időtartamának) meghosszabbításának jogosságára, mértékére vonatkozó indoklás elkészítése;
- nem vállalkozói mulasztásból eredő késedelem, felfüggesztés vagy gyorsítás következményeinek számszerűsítése;
- előre nem láthatóság vizsgálata, megalapozása;
- Döntőbizottsági eljáráson való képviselet, a beadványok elkészítése;
- végső esetben pedig az esetleges (választott)bírósági eljárás során, valamint a benyújtandó iratok elkészítésében együttműködés az ügyvédi irodával.

